Köp- och leveransvillkor
Beställning
Livvs produkter är avsedda endast för företag och kan beställas per telefon eller e-post eller via vår webshop. Alla våra priser anges i euron exklusive moms och är i kraft tillsvidare. Vi förbehåller oss rätten till justeringar i pris. Produkterna säljs i hela förpackningar eller enheter och mindre mängder kan inte köpas. Beställningen behandlas enligt produkternas tillgänglighet vid beställningstillfället. Om någon produkt som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så strävar vi till att leverera de saknade produkterna senare som efterleverans.
Våra produkter är uppdelade i webshopen i lagervaror och beställningsvaror. Lagervaror och beställningsvaror har olika villkor. Vi förbehåller oss rätten att ändra en lagervara till en beställningsvara och vice versa.
Leveransavgifter
Vår leveransavgift för lagervaror till Sverige är alltid 50 € per leverans. Leveransavgiften för beställningsvaror beror på beställningens vikt och storlek. Livvs kundtjänst ger gärna ytterligare information om leveransavgifter. I Finland om du handlar lagerprodukter för över 700 € har du alltid fri frakt. Vid beställningar mellan 100–700 € tillkommer en avgift på 20 € och vid beställningar under 100 € är avgiften 25 €. Leveransavgiften för beställningsvaror beror på beställningens vikt och storlek. Alla priser är exklusive moms. Vi förbehåller oss rätten till förändringar i leveransavgifter.
Leverans
Lagervaror levereras till Sverige normalt inom 4-7 vardagar från att vi har tagit emot beställningen. Leveranstiden inom Finland är ca 1–3 vardagar. En del av våra produkter är beställningsvaror med en längre leveranstid. Produkterna levereras via Livvs logistikpartner med bud ändå fram. Om du har specialönskemål gällande din leverans, kontakta Livvs kundservice.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Kontroll av varor
När leveransen anländer är det kundens ansvar att kontrollera mängden och kvaliteten på produkterna och förpackningen innan beställningen kvitteras som mottagen. Eventuella produkt- eller transportskador ska omedelbart anmälas till transportören och göra en skadeanmälan. Om skadeanmälan inte har gjorts vid ankomst kommer Livv inte att kunna behandla eventuella reklamationer gällande eventuella skador eller saknat gods.
Dessutom är det viktigt att alltid ta bilder av skadade förpackningar och produkter.
Returanvisning
Reklamationer och eventuella returer bör göras inom 14 dagar från leveransdatum. Kontakta oss alltid innan en vara returneras. När ärendet om retur och ersättning är klart, bör returen skickas ända fram till vårt lager – vi hämtar inte returer från uthämtningsställen. Returrätten gäller endast våra lagervaror som är i säljbart skick i original och oöppnad förpackning. Returrätten gäller inte produkter med egen logga eller andra skräddarsydda produkter, såvida de inte är defekta. För den returnerade produkten återbetalas endast priset på produkten, inte leveransavgifterna. Vi ersätter inte produktfel som orsakats av kundens oaktsamhet. När kunden mottagit sitt paket är det på kundens ansvar att kontrollera att produkterna är felfria samt se till att produkterna används och förvaras korrekt med hänsyn till produkternas egenskaper och förpackningsform.
Betalning
Vårt betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vi skickar fakturan antingen elektroniskt eller per email. För pappersfakturor debiterar vi ett faktureringstillägg på 8,00 € (moms 0%). Livv förbehåller sig rätten att ändra betalningssättet till förhandsbetalning i specifika fall. Eventuella betalningsanmärkningar kräver alltid förhandsbetalning och i sådana fall informeras kunden därom. Dröjsmålsräntan är 12,5 %. För betalningspåminnelser fakturerar vi även en expeditionsavgift på 5,00 €/styck (moms 0%).
Äganderätt
Äganderätten till produkterna överförs till kunden när produkterna blivit till fullo betalda.
Dataskydd
Livv värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa möjliga sätt.
Ändring av försäljnings- och beställningsvillkor
Livv förbehåller sig rätten att ändra dessa försäljnings-och beställningsvillkor genom att publicera nya villkor på sin webbsida. Innan en beställning, bör kunden alltid bekanta sig med de tillämpliga leveransvillkoren.
Force majeure
Livv är inte ansvarig för dröjsmål eller skada som beror på hinder som är utanför Livvs påverkningsmöjligheter, som Livv rimligen inte har kunnat förutse och vars följder Livv inte kan undvika. Force majeure anses till exempel arbetsstridsåtgärder, personalsjukdomar, import- och exportförbud och eventuella störningar i transporter.